Anglès | Francès | Català | Castellà

Fundació el Solà

CURSOS DE FORMACIÓ

La nostra implicació amb la gent de l nostre poble i comarca ha fet que sempre haguem tingut una preocupació per posar al seu abast els coneixements o les habilitats que d’alguna manera són difícils d’obtenir en aquestes contrades o que complementen les que ja s’hi desenvolupen d’una manera reglada.

Així, hem organitzat cursos de temes informàtics innovadors com el que hem fet recentment sobre xarxes socials (Facebook, Twitter i Instagram). També ja fa bastants anys que a l’estiu fem cursos d’anglès de diferents nivells a joves impartits per persones de parla anglesa.

Alguns dels cursos que hem fet a la Fundació són:

• El paper de les entitats no lucratives en l’actualitat. Gestió de les entitats sense ànim de lucre, obligacions legals i comptables, fiscalitat de les fundacions i les associacions.
  • Curs sobre com crear i mantenir una pàgina web.

Capítol a part són els cursos de formació de la tècnica de la pedra en sec.

Cursos de formació bàsica

de Pedra en Sec

Òbviament, des del nostre compromís amb l’estudi, la difusió i la conservació del nostre patrimoni de la pedra en sec, de seguida vam veure la necessitat de fer aquests cursos, que comporten una part teòrica i una altra de pràctica, per descomptat, amb l’avantatge que encara disposem de mestres qualificats, que han col·laborat amb la Fundació per ensenyar aquesta tècnica no sols aquí, sinó arreu del país.

Des de l’any 2002 fem cursos anualment. Si entreu al nostre canal de Youtube en podreu veure una mostra. Si entreu a la nostra web, www.alfatara.com, també els podreu trobar.

Presentacions de llibres

Les presentacions de llibres ha estat un compromís constant de la Fundació amb el poble i la comarca.

Sempre hem intentat potenciar i donar a conèixer als escriptor més propers o aquells que d’una manera o altra han tingut o tenen alguna relació amb la Fatarella, la Terra Alta i el sud de Catalunya.

Per destacar alguns llibre, hem de parlar de la presentació d’Estones d’atzar i Esperit de llima, d’Ester Suñé, autora de la Fatarella, de (jo posaria els de la cuina de la Terra Alta, i algun més del Carrança).

Generalment, les presentacions van acompanyades d’un tast de vins, també de la comarca o les comarques veïnes.

Activitats d’aprenentatge

Projecte educatiu

Les oportunitats d’aprenentatge escolar i de lleure que ofereix un entorn com el de la Fatarella no s’esgoten en una sola activitat.

La pluralitat de temàtiques mediambientals i patrimonials, les diferents maneres de tractar-les segons l’edat dels alumnes i els requeriments dels currículums de les seves diferents àrees, fan de la Fatarella un entorn especialment ric per a l’aprenentatge i l’educació.

Exposicions

Amb la restauració de cal Xico (la seu de la Fundació el Solà), vam adequar uns espais per poder fer-hi exposicions.

El primer espai és a l’entrada i l’altell de l’accés a la Fundació pel carrer Vall d’Estudi. Aquí hi tenim l’exposició L’Univers de la pedra en sec de la Fatarella, gairebé de forma permanent (consulteu l’apartat de recursos). El primer pis de la casa, l’hem adequat transformant-lo en un sol espai polivalent que també està pensat per fer exposicions.

Saber-ne més

Paisatges de pedra en sec

Patrimoni per visitar

Hem aprofitat tots els cursos de formació de la tècnica de la pedra en sec per restaurar alguna construcció, bàsicament marges i parets.

Aquestes construccions, sempre vinculades al món agrari, tenen propietaris. Per tant, per poder-hi intervenir ens hem posat en contacte amb ells i hi hem signat uns convenis de col·laboració que, entre altres coses, ens permeten mostrar-les.

Per aquesta raó recomanem que, si voleu visitar aquestes construccions, us poseu en contacte amb la Fundació, perquè us puguem acompanyar amb la seguretat que sereu ben rebuts i amb l’avantatge que disposareu de tots els comentaris i aclariment tècnics que necessiteu.

Participació a

Congressos

Els congressos, trobades, xerrades, taules rodones, etc. sobre la pedra en sec que es fan arreu són un espai immillorable per explicar i mostrar el nostre ric i variat patrimoni, i una font de coneixements, exemples i iniciatives que en serveixen per poder ser a l’avantguarda de les dinàmiques, no només quant a coneixements, sistemes d’estudi i catalogació, etc., sinó també quant a actuacions, projectes i discussions sobre el paper que ha de tenir aquest patrimoni en el desenvolupament econòmic i cultural dels pobles rurals.

Cada dos anys, des del 19.., es fan unes trobades internacionals anomenades SPS, Société scientifique internationale pour l’étude pluridisciplinaire de la Pierre Sèche.