Wikipedra

La Wikipedra, que va entrar en funcionament l’abril del 2001, és un projecte desenvolupat per l’Observatori del Paisatge de Catalunya en el qual hi col·labora l’associació Drac Verd, entre altres entitats que vetllen pel patrimoni de la pedra seca.

El portal consisteix en una aplicació SIG interactiva 2.0 que, per una banda, possibilita a qualsevol persona que ho desitgi introduir-hi les barraques i les cabanes de pedra seca que coneix perquè formin part d’un inventari col·lectiu; per l’altra, permet als usuaris accedir, a partir de mapes, fotografies i fitxes, al patrimoni dels paisatges de pedra seca inventariat fins al moment.

La Wikipedra no només identifica i localitza les barraques de pedra seca, sinó que en descriu l’estat de conservació, la tipologia, la forma de la planta i el tipus de porta.

L’objectiu del portal, des de la seva creació, és recollir informació, permanentment actualitzada, del màxim nombre possible d’aquestes construccions per tal de contribuir al seu coneixement i preservació.

La iniciativa, coordinada per l’Observatori del Paisatge, és possible gràcies a la tasca del grup Drac Verd de Sitges i a la col·laboració de 132 voluntaris d’arreu del territori.

Un altre dels trets distintius d’aquesta nova versió és l’ampliació de l’àmbit territorial, que ara va més enllà dels límits de Catalunya. En el marc del Pla de paisatge transfronterer de la Cerdanya, els 85 municipis que integren les Mancomunitats de municipis Conflent-Canigó, Pirineus-Cerdanya i Capcir-Alt Conflent que formen part del Parc del Pirineu Català s’han afegit al projecte Wikipedra, ampliant així el seu abast geogràfic.

La Fundació el Solà també col·labora amb Wikipedra i ha introduït moltes cabanes del nostre àmbit d’estudi.

Cliqueu damunt el logo de Wikipedra per entrar a aquest món de les cabanes i la pedra seca.