Sant Jordi

Sant Jordi omple els carrers de llibres i roses, una tradició que ens ajuda a conèixer i compartir cultura.

Amb motiu de la diada coneixerem el llibre de La Misericòrdia. La presentació anirà a càrrec de l’Antonio Flores i de l’autor del llibre Felip Fucho mitjançant el canal de YouTube de la Fundació. Es podran consultar els dos primers capítols a la pàgina web de la Fundació.

Aquest mateix dia compartirem el conte de Pere Martí i Bertran amb il·lustracions de Joan Miró Oró, L’àvia que perdia les paraules, on especialment els més petits podran conèixer la història de l’àvia i la seva neta. Aquest llibre serà consultable a la pàgina web de la Fundació.

La Fundació el Solà us desitgem una bona diada a totes i tots!

avia
L’àvia que perdia les paraules

La Misericòrdia

LA MISERICÒRDIA. EL LLIBRE DE MOSSÈN DOMINGO MAURI de Felip Fucho i Pascual

Comentari del lector: Antonio Flores

La lectura del llibre La Misericòrdia, de Felip Fucho, em suggereix una analogia «Mar» i «Mare», les dues com a generadores de vida. Expressions populars com «trencar aigües» referida al naixement… Pel que fa al mar, la ciència moderna ja ha acreditat que la vida va néixer als oceans, com ho explica la teoria del món de l’aigua.

A l’antiguitat Lucreci (segle I aC.) en la seua obra Rerum Natura ja invocava Venus (nascuda al mar) com a força generadora de la natura…

Això em porta a fer una altra relació, la de Venus i la Verge Maria que, a més de compartir les roses com a flor, comparteixen molt més… Tots coneixem la pintura de Sandro Boticelli El naixement de Venus, que ja al segle xv, fusiona el món pagà amb el món cristià.

A la pàgina 74 del llibre, Felip Fucho remarca l’atribut de «Stella Maris» per a la Mare de Déu, d’on li ve el nom de Maria.

L’estrella del mar és Venus, nascuda de la unió del cel i del mar. També es coneix amb el nom d’«estel de l’alba» i «estel del vespre» perquè es pot veure tant a l’alba com al capvespre. Venus és el tercer astre que més brilla després del sol i la lluna, que s’associa també a la feminitat.

Seguint aquest raonament, mossèn Domingo Mauri té raó quan diu que l’estrella cristianitza el lloc, el converteix en sagrat, en un temple marià.

D’acord amb aquests indicis l’estrella de l’escut de la Fatarella és Venus, la més brillant del firmament.