Parets de pedra en sec a Zamora

De viatge per Castella, aquesta primavera, he visitat el Parc Natural Arribes del Duero, a cavall de les províncies de Salamanca i Zamora. És una estreta franja de la riba espanyola del riu Duero mentres fa de frontera entre Espanya i Portugal.

La part que vaig visitar era la de la província de Zamora i precisament des de la capital vaig dirigir-me cap a Fermoselles on hi ha un dels centres d’interpretació del parc.
Durant el curt recorregut de Zamora a Fermoselles, concretament per las tierras de Sayago, em va cridar molt l’atenció uns murs de pedra en sec que compartimentaven conreus i pastures esquitxades d’alzines i ramats de bestiar, tant vaques com ovelles.

Al Convent de Sant Francisco de Fermoselles, anomenat Casa del Parque, després d’una profunda restauració, s’ha convertit en un dels centres d’interptetació del Parc. Allà vaig poder veure dos panells explicatius sobre algunes construccions de pedra en sec i un tros de paret feta amb cartró-pedra.

Vaig preguntar si tenien alguna publicació sobre la pedra seca per tal de poder-la aportar a la Fundació, però, em van dirque no.
He pensat que des del blog podria mostrar quatre fotos d’aquest patrimoni que ens agermana amb moltíssims pobles d’arreu, on abunda la pedra.

La primera diferència d’aquestes parets amb les d’aquí, és el tipus de pedra: És de granit i té formes bastant amorfes. Després crida l’atenció la seva esbeltesa. El gruix de la paret és d’una sola pedra per tant queden moltes escletxes entre elles, el que li dóna una certa imatge de lleugeresa. Les pedres es posen dins de la paret en dos direccions, les més grosses i llosenques en vertical i clavades al terra i les més petites tapant l’espai entre les grosses.
En aquestes fotos podeu veure una petita mostra.

Pels que tinguin ganes de saber alguna cosa més, a la biblioteca de la Fundació he portat dos llibres Recorriendo las Tierras de Sayago, claves para interpretar el patrimonio cultural i natural de Victor Casas i Arribes del Duero. A ambos lados de la frontera que és el quadern 29 d’una col·lecció de l’editorial Edilesa.
També us recomano que visiteu la web http://www.sayago.com/arquit/cortinas.html

Titus